Kawa a zdrowie
Zmniejszenie ryzyka zachorowań na Alzheimera
Różne badania, które porównały osoby pijące kawę w sposób umiarkowany (około 2 filiżanek dziennie) i osoby pijące ją sporodycznie (mniej niż 1 filażankę na dzień), doprowadziły do konkluzji, iż ci spożywający kawę z większą częstotliwością zmniejszyli swoje szanse zachorowania w przyszłości na Alzheimera.
Zmniejszenie ryzyka zachorowań na podagrę
Studium przeprowadzone przez University of British Columbia w Kanadzie i Medyczną Szkołę Harvard Medical School w Bostonie zapewnia, że kawa pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowań na podagrę. Ekipa naukowców przeanalizowała dane z sondaży na temat zdrowia i żywienia Amerykanów, przeprowadzonych w latach 1988 i 1994. Badanie opierało się na przeankietowaniu około 50.000 mężczyzn w wieku od 40 do 75 lat, bez historii zachorowań na podagrę.
Działania przeciwbólowe
Kawa zwiększa skuteczność działania środków przeciwbólowych, szczególnie tych przeciw bólowi głowy; u niektórych osób może także łagodzić astmę. Dlatego też, producenci aspiryny dodają do tabletki niewielką dawkę kofeiny.
Działanie przeciwcukrzycowe
Picie kawy może zmniejszyć o połowę ryzyko cukrzycy typu II. Mimo, że początkowo ogłoszono, że odnosi się to tylko do pacjentów, którzy spożywali duże ilości kawy (7 filiżanek dziennie), udowodniono później, iż jest to zależność liniowa.
Działanie przeciwnowotworowe
Niektóre korzystne efekty ograniczać się mogą do jednej płci. Na przykład, wykazano zmniejszenie występowania kamieni żółciowych i chorób pęcherzyka żółciowego u mężczyzn.
Działanie kardioprotekcyjne
Badania przeprowadzone w ciągu 12 lat w Finlandii (kraju który bije wszelkie recordy spożycia kawy, ze średnią dziewięciu filiżanek na dzień na osobę dorosłą) przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego w Helsinkach na 14.600 osobach dorosłych pomiędzy 35 a 64 rokiem życia, bez bez historii chorób układu sercowo-naczyniowego, przyniosły niesamowite konkluzje, których sami badacze nie potrafią wyjaśnić.
Kawa zmniejsza częstość występowania chorób serca, choć nie wiadomo, czy jest tak tylko dlatego, że uwalnia krew z nadmiaru tłuszczu, czy ze względu na jej wpływ pobudzający. Na corocznym spotkaniu American Chemical Society w Waszyngtonie, 28 sierpnia 2005, chemik Joe Vinson z University of Scranton przedstawił dowody analizy wskazujące, że dla Amerykanów, którzy na ogół nie spożywają dużych ilości owoców i warzyw, kawa reprezentuje najcenniejsze źródło przeciwutleniaczy w ich diecie.
Badania Iowa Women's Health wykazały, że u kobiet, które spożywały kawę rzadziej występowały choroby układu krążenia i rzadziej niż reszta populacji badanych chorowały na raka. U kobiet, które wypijały 6 lub więcej filiżanek, owe korzyści były jeszcze większe.
Wydajność poznawcza
Wiele osób pije kawę ze względu na jej zdolność polepszenia pamięci krótkoterminowej i ilorazu inteligencji.




